Dry-needling

Dry needling is een snelle en effectieve behandelmethode bij pijnklachten in het houdings- en bewegingsapparaat. De behandeling kenmerkt zich door het inbrengen van speciale fijne naaldjes op specifieke plaatsen, de zogenaamde triggerpoints of spierknopen, in spierweefsel.

Een triggerpoint kun je vergelijken met een pijnlijke knoop in een toch al verkrampte spier. Als je op zo’n pijnlijke spierknoop drukt, kan die vaak een pijnlijke uitstraling geven in het lichaam. Zo kan een pijnlijke spier in de rug uitstraling naar het been veroorzaken. Deze pijn pakken we aan door het triggerpoint te behandelen.

Door het aanprikken van zo’n triggerpoint ontstaat een reflex, een korte aanspanning, gevolgd door een directe en langdurige ontspanning van de spier. Na de behandeling kan de spier weer ontspannen, maar ook weer een gezonde aanspanning leveren. De dry needling behandeling leidt vaak tot een directe pijnvermindering. De spierspanning neemt voelbaar af en de beweeglijkheid neemt toe. Bovendien is de doorbloeding van de spier aanzienlijk verbeterd.

Niet hetzelfde als acupunctuur
Dry-needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de energie in het lichaam.

Bij dry needling wordt één naald gebruikt, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten (de triggerpoints of spierknopen) en is geen “energie”-behandeling.

Dry-needling wordt gebruikt als aanvulling op een osteopathie of chiropractie behandeling, waardoor een optimaal resultaat kan worden verkregen.